דף הבית  >> 
 >> 

הרשם  |  התחבר


תביעה ייצוגית: כלי טוב לחברה או נשק מזיק? 

מאת    [ 13/01/2015 ]

מילים במאמר: 552   [ נצפה 2637 פעמים ]

אם חושבים על זה בפשטנות, מוסד התביעה הייצוגית אולי הינו רעיון טוב עבור האדם מן הישוב שמרגיש שנעשה לו עוול, אבל הוא רע עבור הגופים והארגונים שצריכים להתמודד עם תביעות שונות, מוצדקות יותר או פחות. חשוב שנצא מחשיבה פשטנית זו וננסה לחשוב על כך באופן אחר.

בשורות הבאות לא נתמקד באדם מן הישוב שחושב על הגשת תובענה ייצוגית או בארגון הנתבע אלא ננסה לחשוב באופן כללי יותר. נבחן את מוסד התביעה הייצוגית ביחס למדינה בכללותה ולסביבה החברתית-כלכלית: האם מוסד התביעה הייצוגית מועיל לחברה ולמדינה או שהוא מזיק להן?

יתרונות התביעה הייצוגית

חיסכון למערכת המשפט: במקום הרבה תביעות קטנות שמתנהלות במקביל, כל התביעות מרוכזות יחדיו וכך בית המשפט יכול לטפל בכולן בבת אחת. הדבר חוסך כסף למדינה, מקצר את זמן ההתדיינות בבתי המשפט ולמעשה חוסך גם לגוף הנתבע זמן ומשאבים: במקום להתמודד עם מקרים קטנים רבים הוא מרכז את כל המאבק המשפטי במקום ובזמן אחד.

יוצר שוויון שמקום שאין בו שוויון: היחיד איננו בעל משאבים כמו הגוף שלדעתו גרם לו עוול. התובענה הייצוגית מעניקה ליחיד כוח מול גוף גדול וכך יוצרת מציאות שוויונית יותר. כידוע לכל מי שלמד מעט כלכלה ו/או אזרחות, חברה שוויונית היא חברה שבה הכלכלה בריאה יותר. לכן, מוסד התביעה הייצוגית משרת את כל מי שמהווה חלק מהשיטה, כל אזרח במדינה. בעקיפין, מוסד זה גם תורם גם לגופים הגדולים שלעיתים סובלים מתביעות כיוון שהוא מסייע ביצירת סביבה שוויונית שטובה יותר לעסקים ולכן גם לגוף הנתבע.

מתקן קלקולים ומשפר את המכונה: גם מי שתומך במשק חופשי לחלוטין, בחשיבותם של ארגונים כלכליים לכלכלה וחברה צומחת ומצליחה יודה שלעיתם יש קלקולים ולפעמים יש דברים שצריך לשפר. התובענה הייצוגית מאפשרת למערכת לגלות את הקלקולים הללו וכך יוצרת הזדמנות לתקן אותם. מי שמרוויח מכך הוא לא רק מגיש התביעה אלא המערכת בכללותה שיכולה לשפר את עצמה ולהפוך לטובה יותר.

חסרונות התביעה הייצוגית

מקלות בגלגלי הכלכלה: הפעילות של חברות וארגונים שצריכים לבלות זמן בבתי המשפט כדי להתמודד עם תביעות בוודאי נפגעת וכך הפריון שלהם נפגע. צמיחה מחייבת פריון גבוה והתביעות הייצוגיות פוגעות לא רק בחברה שנגדה מוגשת התביעה אלא במשק בכללותו ובכלכלה עצמה – היא מאיטה את הפעילות ומחייבת הפניית משאבים שיכלו לשמש לצמיחה לתועלת הכלל לטיפול ביחידים ובמטרות מיותרות.

משפטיזציה של החברה: ארגונים וחברות עושים טעויות אבל לא כל טעות היא נושא שבית המשפט צריך להכריע בו. עוולות רבות צריכות להיות מטופלות במרחב הציבורי ולא במרחב החוקי. מוסד התביעה הייצוגית מהווה חלק מהנטייה להפוך את הכול לנושא של דיון משפטי וכך החברה האזרחית מורחקת מהדיון והוא הופך להיות נושא השמור רק ליודעי ח"ן: עורכי דין ויועצים משפטיים ולא האדם מן הישוב.

האקדח, השודד והשריף

תביעה ייצוגית היא נשק השמור לאזרח מהשורה המבקש להתמודד עם גופים שונים, לרוב גדולים ובעלי עוצמה. כמו כל נשק, הוא איננו טוב או רע אלא תלוי בשימוש שהאדם מן הישוב עושה בו. כאשר שודד בנק משתמש באקדח, האקדח איננו אשם – השודד הוא זה שעושה מעשה רע. במקרה שבו השריף מגרש מהעיירה את הפושע הרע על ידי שימוש נכון (ומהיר) באקדח, האקדח איננו טוב או אמיץ – השריף הוא הגיבור שעושה שימוש נכון באקדח.

ויותר מכל: הנשק יעיל רק במידה שבה המשתמש בו יודע איך להשתמש בו. מי שמבקש להגיש תביעה ייצוגית צריך לבחור עורך דין מתאים – כזה שיודע לעשות שימוש נכון בכלי הזה ויותר מכך – יודע מתי כדאי לנסות להשתמש בו ומתי מוטב להימנע מהשימוש בו כיוון שהוא איננו מתאים או חסר תועלת.

מוגש בשיתוף http://th-law.co.il/  – משרד עורכי דין המתמחה בהגשת תביעות ייצוגיות.  אין באמור לעיל כדי להוות ייעוץ משפטי או חוות דעת, או תחליף לייעוץ משפטי אצל עו"ד. בכל מקרה ספציפי יש לפנות לקבלת ייעוץ משפטי מעורך דין. 




מאמרים חדשים מומלצים: 

חשבתם שרכב חשמלי פוטר מטיפולים? תחשבו שוב! -  מאת: יואב ציפרוט מומחה
מה הסיבה לבעיות האיכות בעולם -  מאת: חנן מלין מומחה
מערכת יחסים רעילה- איך תזהו מניפולציות רגשיות ותתמודדו איתם  -  מאת: חגית לביא מומחה
לימודים במלחמה | איך ללמוד ולהישאר מרוכז בזמן מלחמה -  מאת: דניאל פאר מומחה
אימא אני מפחד' הדרכה להורים כיצד תוכלו לנווט את קשיי 'מצב המלחמה'? -  מאת: רזיאל פריגן פריגן מומחה
הדרך שבה AI (בינה מלאכותית) ממלאת את העולם בזבל דיגיטלי -  מאת: Michael - Micha Shafir מומחה
ספינת האהבה -  מאת: עומר וגנר מומחה
אומנות ברחבי העיר - זרז לשינוי, וטיפוח זהות תרבותית -  מאת: ירדן פרי מומחה
שיקום והעצמה באמצעות עשיה -  מאת: ילנה פיינשטיין מומחה
איך מורידים כולסטרול ללא תרופות -  מאת: קובי עזרא יעקב מומחה

מורנו'ס - שיווק באינטרנט

©2022 כל הזכויות שמורות

אודותינו
שאלות נפוצות
יצירת קשר
יתרונות לכותבי מאמרים
מדיניות פרטיות
עלינו בעיתונות
מאמרים חדשים

לכותבי מאמרים:
פתיחת חשבון חינם
כניסה למערכת
יתרונות לכותבי מאמרים
תנאי השירות
הנחיות עריכה
תנאי שימוש במאמרים



מאמרים בפייסבוק   מאמרים בטוויטר   מאמרים ביוטיוב